Com parlem de la pandèmia de la covid-19 ambs els infants i els adolescents?
Amb la pandèmia mundial provocada per la covid-19 estem vivint una etapa molt complexa i sense precedents. En els darrers mesos la vida ens ha canviat d’un dia per l’altre i els infants i adolescents no n’han quedat al marge, tot al contrari; han hagut d’afrontar moltes situacions difícils, i a vegades angoixants, sense acabar d’entendre què passava.
El confinament, no poder anar a l’escola, no veure als avis i àvies ni les amistats, no poder fer petons ni abraçades i mantenir la distància física, la por al contagi, viure la malaltia aprop, la mort de persones properes, les dificultats econòmiques… són situacions que poden haver generat moltes inquietuds, pors i tristesa en els nens, nenes i adoelscents. Emocions que ens molts casos es comencen a fer visibles un temps després. Per això cal que estem atents als canvis que puguin mostrar els més petits i que els adults els acompanyament en aquest procés.
Cal que parlem amb els infants i els adolecents del què està passant, que els animem a expressar les pors i inquietuds i com se senten amb les seves paraules, que els donem informació de la pandèmia adaptada a la seva edat, i que els ajudem a gestionar les seves emocions. Perquè malgrat la situació és complexa, és una oportunitat per aprendre i créixer en tots els sentits.
Tot seguit us oferim un recull de recursos didàctics que hem elaborat per intentar acompanyar-vos en aquest procés d’aprenentatge i que podreu trobar a Internet.
També us animem a que ens ajudeu a anar ampliant aquest recull. Si heu creat els vostres propis recursos o coneixeu propostes que vulgueu compartir, ens podeu fer arribar la informació al correu scompanyo@martorell.cat i anirem actualitzant el llistat.
Cliqueu sobre la pestanya del tema que us interessi i us apareixerà el llistat de recursos relacionats. Per consultar un recurs, cliqueu al damunt del títol en color blau.
Us facilitem un seguit d’enllaços on trobareu informació general per a les famílies sobre el coronavirus, la covid-19 i la criança que us poden ser útils.
Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya
Recomanacions i recursos per a la gestió i l’acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure durant la pandèmia de la Covid-19 del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya. També podeu descarregar-vos la infografia de resum.
Obrim l’educació
Iniciativa de la Fundació Jaume Bofill per a que experts i impulsors ofereixin assessorament i solucions per compartir el coneixement.
Estic a punt d’ explotar
Àudios per a la gestió de l’estrés per a pares i mares de DipSalut (Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona).
Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona
Podeu consultar les primeres conclusions Kids Corona, sobre l’afectació de la Covid-19 en els infants.
També trobareu molta informació a la Revista Faros de l’Hospital pediàtric Sant Joan de Déu.
L’ofici d’educar
Secció del programa El Suplement de Catalunya Ràdio. Hi podreu escoltar entrevistes amb experts, consells i recursos per a la criança dels infants i adolescents.
Criatures Ara
Publicació especialitzada en la criança dels infants del diari Ara. Hi trobareu articles i recursos de tot tipus.
L’InfoK és un informatiu pensat per a nens i nenes d’entre 8 i 12 anys. S’emet en directe, de dilluns a dijous, a les 19.30 h (durant el curs escolar), pel Super3, el canal infantil de Televisió de Catalunya. Podeu recuperar els programes on han anat informant sobre la pandèmia.
Material per sensibilitzar els infants sobre la covid-19
El web infermeravirtual.com ha editat un material per poder explicar als infants què és el coronavirus i quines precaucions han de prendre per evitar contagis.
Com explicar el confinament als infants
Alguns recursos per facilitar a les famílies l’explicació del perquè ens estem aquests dies sense sortir al carrer. Contes, vídeos i guies.
El conte del coronavirus de Víctor Espiga
Conte de Victor Espiga, un amant de la literatura i l’escriptura, i que, a més, és metge. La il·lustració és de Giroillustrator i la narració de la Berta Rubio Faus. Podeu trobar el conte en diferents idiomes al blog Lletres i gargots.
L’Agus i els monstres. Junts a casa! Els dies del coronavirus
La sèrie d’Agus i els monstres convida als seus protagonistes i lectors a aprendre a viure en el confinament i el desconfinament. Informació clara i amena sobre el virus, però amb rigor i precisió científica. Podeu trobar el conte gratuït en català i castellà i, si voleu, fer una donació al projecte Kids Corona, de l’Hospital Sant Joan de Déu.
Vídeos de Pallassos sense Fronteres
Vídeos creats per Pallassos sense Fronteres per explicar als més petits com protegir-se del coronavirus.
Aquesta organització elabora petits vídeos educatius i de divulgació científica sobre temes molts diversos. En relació a la pandèmia, ha creat vídeos molt instructius com Què és el coronavirus? o Quan acabarà la pandèmia?. Els vídeos són en anglès, però podeu activar els subtítols en català o castellà.
La pandèmia pot haver generat moltes inquietuds i, fins i tot, angoixa i tristesa en els infants i adolescents. Emocions que ens molts casos es comencen a fer visibles passat un temps. Cal que parlem amb ells del què està passant i que els animem a expressar amb les seves paraules com se senten. Més encara si hi han patit la pèrdua d’una persona propera.
Propostes per gestionar les emocions
Recursos de la Fundació Institut de Psicologia per ajudar infants i adolescents a sentir-se millor. Inclou un seguit d’exercicis d’autocontrol, relaxació i Mindfulness pensats per a nenes i nens.
“Sigues tu, en família” de DipSalut
El programa de Dipsalut (Organisme de Salut de la Diputació de Girona) entrena les habilitats emocionals i socials d’infants i adolescents per tal de promoure hàbits de vida saludables. Hi trobareu un seguit de recursos per treballar el vincle, l’autoestima, les emocions, la comunicació i també per ajudar-vos a gestionar conflictes.
Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya
Recull de propostes per treballar el dol amb els infants per la pèrdua de familiars o persones properes.
Consells per explicar la mort als infants de DipSalut
Material elaborat per l’organisme de la Salut Pública de la Diputació de Girona amb consells per explicar la mort d’un familiar per coronavirus als infants.
Podeu descarregar-vos una petita guia resum en infografies
El web Som Docents, dedicat a la formació continuada per a mestres, fa un recull de 10 contes per treballar el dol i les pèrdues amb els infants.
La Fundació Orienta és una institució del Baix Llobregat amb més de 40 anys d’especialització en l’atenció integral a la salut mental comunitària de nens, adolescents i famílies. Ha sigut pionera a Catalunya en aquest camp i pretén ser un punt de referència a nivell internacional. L’entitat ha creat una caixa d’eines per ajudar les famílies a fer front a la pandèmia.
Recursos per ajudar els infants amb por de sortir a casa per la pandèmia.
Article de la mestra Cata Nicolau Gayà sobre com podem explicar als infants la mort de persones properes.
La Nati Bergadà és una mestra d’educació especial i psicopedagoga que publica molts recursos per a mestres i per a famílies al seu blog.
25 recursos educatius ‘on line’ per descobrir durant el confinament
Recull de 25 recursos fantàstics i gratuïts, avaluats per l’equip del Portal d’Activitats Educatives de Catalunya i classificats en 5 categories: ciència, llengües, matemàtiques, benestar físic i autoconeixement i formació humanística. Molt útils.
A banda d’emetre l’InfoK, el canal Super3 ha preparat un nou format digital anomenat “Avui aprenem”: un recull de peces divulgatives sobre diferents àmbits.
LECXIT – Lectura per a l’èxit educatiu
Materials adreçats a les famílies i professionals de l’educació amb l’objectiu de facilitar la tasca de promocionar la lectura i permetre treballar la comprensió lectora dels infants.
Projecte de programari lliure de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) que permet crear, realitzar i avaluar activitats educatives. Al programa hi trobareu recursos des d’educació infantil fins a batxillerat, i podeu disposar d’un cercador que permet seleccionar materials per nivell educatiu, matèria o idioma.
Recursos i activitats didàctiques en línia per al professorat i els alumnes
El Departament d’Educació ha creat al web de la seva xarxa XTEC un recull actualitzat de recursos i activitats didàctiques en línia que poden l’alumnat per avançar en el seu procés d’aprenentatge.
El portal edu365 ha fet una publicació especial d’activitats d’autoaprenentatge amb exemples d’activitats de diferents àrees on els alumnes poden aprendre seu ritme. Activitats per a infantil, primària, ESO i batxillerat.
80 recursos educatius per aprendre des de casa
Recull de propostes didàctiques per a infants d’infantil i primària on podreu trobar diferents tipus d’activitats: jocs interactius, vídeos, documentals, cançons, contes, tutorials, recomanacions… Els recursos estan agrupats per àrees: Llengua, Anglès, Matemàtiques, Coneixement del Medi, Educació en Valors, Plàstic, Educació Artística, Música i Educació Física.
Plataforma amb recursos per l’aprenentatge a través del joc. Les activitats estan classificades per matèries i temàtiques, i s’adrecen a educació infantil i primària.
Si us agrada twitter, us agradarà aquesta proposta. La Lídia i l’Eva, dues mestres de primària, han fet un recull de propostes per infantil i primària sota el hashtag #mestresconfinats
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
Al blog Cristic.com, de l’educadora especialista en educació i TIC Cristina Carbonell Valls, trobareu apps i recursos educatius en línia per a famílies.
Entitats especialitzades en el treball amb infants amb Trastorns de l’Espectre Autista (TEA) també han elaborat materials de suport per treballar la situació que estem vivint amb aquests nens i nenes. Us n’oferim un recull.
Assotea és una associació, amb seu a Martorell, de suport, acompanyament, informació i teràpies per a persones CEA (Condició Espectre Autista) i les seves famílies.
El Centre Especial Carrilet, especialitzat en el suport a infants amb TEA i les seves famílies, ha elaborat una petita guia per ajudar-los a afrontar la pandèmia.
Article a la revista Hospital St Joan de Déu
L’article explica les repercussions que la situació pot tenir per als infants amb TEA i també fa recomanacions.
Blog creat per l’educadora Nerea Ortiz, especialitzada en infants amb TEA.
Sant Pere Claver Fundació Sanitària
Aquesta fundació explica com es pot comunicar la situació provocada per la covid-19 als infants amb TEA
En aquest espai podreu trobar recursos adreçats a infants amb diferents tipus de trastorns de conducta.
Agraïm la col·laboració de l’escola Juan Ramón Jiménez, que ens ha facilitat recursos per a aquest apartat.
INFANTS AMB TDAH
Web especialitzat en TDAH adreçat a famílies i educadors. Hi trobareu recursos específics per treballar la crisi de la Covid-19 amb infants amb aquest trastorn.
Article de la revista de l’Hospital St Joan de Déu
Article publicat a la revista Faros de l’Hospital Sant Joan de Déu amb recomanacions i informació per a les famílies d’infants amb TDAH en cas de confinament.
Sant Pere Claver Fundació Sanitària
Aquesta fundació ha editat una guia adreçada a les famílies amb fills/es amb TDAH.
INFANTS AMB TRANSTORNS DE CONDUCTA
Sant Pere Claver Fundació Sanitària
La fundació sanitària també ha editat material adreçat a les famílies amb infants amb problemes de conducta en casos.
Materials per treballar la Covid-19 amb infants amb trastorns de conducta
El web Persona con TDAH té també un apartat amb material per a famílies i professionals de l’educació amb infants amb trastorns de conducta.
INFANTS AMB ALTES CAPACITATS
Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya
Article a la revista PsiAra del Col·legi de Psicologia per com treballar les emocions i la informació amb els infants amb altes capacitats.
INFANTS AMB TRANSTORNS DE LA CONDUCTA ALIMENTÀRIA (TCA)
La Unitat de TCA de l’hospital pediàtric ha publicat consells per abordar els confinaments i la crisi sanitària amb infants amb aquest tipus de de trastorn.
Consells per a famílies amb infants amb TCA
El web Persones con TDAH també ha editat una guia amb consells per a famílies i professional del món de l’educació específic per a infants i adolescents amb Trastorns de la Conducta Alimentària.
CatSalut
El canal del Dept. de Salut de la Generalitat de Catalunya dedica un espai específic a l’abordatge de la crisi de la Covid-19 amb infants i adolescents que pateixien TCA.
Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya
El Col·legi de Psicologia ha creat un document amb per orientar i detectar casos de TCA a casa.
El Col·legi de Psicologia de Catalunya, ha posat en marxa un telèfon de suport a per als infants, adolescents i les seves famílies. També us afegim alguns enllaços més que us poden ser d’interès.
Telèfon d’assessorament
Si us cal suport psicològic i acompanyament emocional especialitzat per a la infància i l’adolescència en el marc de la crisi de la covid-19, el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, ha posat en marxa una línia telefònica de suport gratuïta que va dirigida a:
Nenes, nens i adolescents que de forma autònoma o per iniciativa familiar puguin plantejar una demanda de suport psicològic.
Familiars directes o tutors/es legals que tinguin dubtes sobre aspectes relacionats amb la infància i l’adolescència en la situació actual.
Educadors/ores, mestres, professors/ores, monitors/ores que plantegin dubtes o dificultats de maneig emocional amb infants i adolescents durant la seva tasca pedagògica o de lleure.
El telèfon és el 649 756 713, i hi podeu trucar de dilluns a divendres de 9 a 17 h i dissabtes de 9 a 14 h.
També podeu adreçar les consultes al correu electrònic: suportinfancia@copc.cat