Característiques de les activitats extraescolars amb mirada 360.
El treball per a l’equitat
Els infants i joves amb menys recursos tenen dificultats per accedir a l’aprenentatge a través d’activitats fora de l’escola. Les extraescolars o el lleure educatiu, no són encara prou accessibles per a moltes famílies.
L’Educació 360 vol donar més oportunitats educatives a tothom, sense exclusions. Per això cal garantir que no hi hagi barreres econòmiques, de mobilitat o culturals que impedeixin l’accés a les activitats.
La personalització dels aprenentatges
Quan les activitats són variades i divertides, desperten nous interessos en infants i joves. Si, a més a més, aquests les poden escollir, fan que cada alumne creï el seu propi itinerari personalitzat d’aprenentatge i que el que aprèn sigui més significatiu i tingui més valor personal.
Qualitat educativa i connexió de temps i aprenentatges
Quan els infants i joves fan teatre o esport, per exemple, desenvolupen competències molt importants per al seu creixement.
L’Educació 360 promou que el que s’aprèn en diversos espais estigui relacionat; que hi hagi una continuïtat educativa del que aprenen els infants i joves en els diferents moments i espais del dia. Per això, treballar amb les entitats de l’entorn, compartir objectius educatius i vincular les extraescolars al currículum escolar és tan important.
Ús de metodologies innovadores
Perquè el que aprenen infants i joves tingui significat i sigui rellevant per a ells, les activitats extraescolars es basen en l’aprenentatge per projectes. És una metodologia que els fa protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge. L’alumnat ha de fer un seguit de tasques basades en la resolució de preguntes, problemes o reptes, investigant o creant amb autonomia i amb un forta implicació i cooperació amb els altres.